سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

  1. چرا پس از شهادت امام حسین بر در خانه ها نعل آویزان می کردند؟!!!!

 

نقل از سایت گفتگوی دینی

با تشکر از دوستان عزیزی که به این پرسش، پاسخ دادند.
بنده در منابع جستجویی انجام دادم و به نکاتی رسیدم که دوستان اشاره فرمودند. اما نکاتی را یادآور می شوم. یکی اینکه این مطلب در کتاب التعجب از کراجکی امده که وی در واقع از سر تعجب از رفتار برخی از اهل سنت دوران خودش (قرن 5 ق) این کتاب را نوشته است و از جمله به این مساله اشاره کرده است. اما بنده هر چه گشتم در منابع تاریخ اسلام نامی از بنوسرج نیافتم. حتی تاریخ مدینه دمشق نیز به چنین طائفه ای اشاره نکرده بود. البته بنده یادم هست زمانی که کودک بودم وقتی به روستا می رفتیم برخی از خانه ها بر در ورودی زین اسب آویزان می کردند و آن را خوش یمن می دانستند. به هر حال، در گذشته، مردم، بالای در خانه‏ ها، مغازه‏ ها و گرمابه‏ ها نعل اسب می‏آویختند و به این کار اعتقاد داشتند، بی‏آنکه از پیشینه‏ ی این باور غلط آگاه باشند، ریشه‏ی منحوس آن این بود که پس از شهادت امام حسین علیه ‏السلام به فرمان عمر بن سعد، گروهی برای تفاخر برسم اسب‏هایشان نعل تازه زدند و با آنها بر روی بدن‏های مطهر شهیدان تاختند و بدین‏سان سینه و پشت شهیدان زیر سم اسبان نرم شد. هنگام بازگشت اسب ‏تازان به کوفه، عده‏ای بر آن نعل ‏ها بوسه زدند و آنها را بر دیده نهادند و برای تبرک، بالای در خانه ‏هایشان آویختند.
بعدها بزرگانی چون «ابوریحان بیرونی» پرده از راز این کار نابخردانه برداشتند و مردم را آگاه کردند. متأسفانه تا حدود پنجاه سال پیش نیز این کار رایج بود و چیزی که نحس محض وپلیدی صرف بود، مایه ‏ی تیمن و پایه‏ ی تبرک تلقی می ‏شد تا اینکه با رونق یافتن حسینیه‏ ها و مسجدها و تلاش عالمان آگاه، این سنت خرافی از میان برداشته شد. [ صفحه 197و198] عزادار حقیقی، محمد شجاعی، چاپ محیی.
متن عربی: أمّا بنو السرج: فأولاد الذین أسرجت خیله لدوس جسد الحسین علیه السّلام، و وصل بعض هذه الخیل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على‏ أبواب الدور لیتبرّک بها، و جرت بذلک السنّة عندهم حتّى صاروا یتعمّدون عمل نظیرها على أبواب دور أکثرهم. کراجکی، التعجب من أغلاط العامة، صص116- 117؛ عماد الدین طبری، کامل البهائی فی السقیفة، ج‏2، ص:123

 

 

اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیراً (انسان2)

اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِیُّهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ (انعام127)




تاریخ : جمعه 93/2/5 | 11:30 عصر | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر


  • paper | رپورتاژآگهی | فال تاروت چهار کارتی
  • فروش رپورتاژ | بک لینک دائمی